Deze pandemie treft de ouderen in onze samenleving heel hard. 90% van de sterfgevallen zijn mensen ouder dan 65. Bejaardentehuizen en zorgcentra moesten de deuren dicht houden, toch hebben we samen met de lokale verenigingen een actieplan ontwikkeld om toe te laten dat mensen in zorgcentra in contact bleven met de buitenwereld.

Alle 65-plussers kregen een brief om hen te informeren dat professionals inzake  sociale zaken  en gezondheid ter beschikking stonden. Een van de eerste initiatieven was een soepbedeling bij mensen die het nodig hadden, en daarna maaltijdbezorging. Daarnaast zijn verenigingen gaan winkelen voor senioren, of hebben ze hen vergezeld  tijdens medische bezoeken. De gemeente heeft ook een sociaal en mobiel kantoor ingericht voor bejaarden.

Er waren ook initiatieven om te gaan zingen onder de ramen van bejaarden die hun verjaardag vieren. In de tuin van Val des Roses, de thuisbasis van het OCMW, Bos, werden tuinactiviteiten geprogrammeerd zodat iedereen vanaf hun balkon kon vieren. Dit jaar ontstond ook het tijdschrift Amour & Sagesse, geschreven door en voor actieve ouderen, Je kunt het tijdschrift vinden op de website van de stad. Het wordt ook gedistribueerd in Vorst in verpleeghuizen, apotheken, medische huizen en tijdens de soep-rondes.
Er werd ook een sociaal telefoonnummer gelanceerd onder de naam « Hallo, hoe gaat het met je? » in samenwerking met de seniorendienst van Vorst en BRASS werd het project ‘Bon Baisers de Forest » gelanceerd, nu nog te zien op diverse publiciteitsborden https://www.lebrass.be/event/bonsbaisers/Als schepen ben ik trots op alle gemeentelijke teams, de muzikanten, beeldhouwers, fotografen en sportvrouwen die het dagelijks leven van senioren hebben opgefleurd. Ook dank aan de jeugddienst, die de contacten met verenigingen hebben vermenigvuldigd dankzij hun aanwezigheid op sociale netwerken.

Mariam EL HAMIDINE